Een dagje mee met de postbode


In dit blog nemen we je een dagje mee met Dirk. Dirk is postbode in het plaatsje Lokeren in België. Zijn dag ziet er vandaag als volgt uit:


5.00 uur.
Het is vroeg. De wekker van Dirk gaat af. De laatste werkdag voor het weekend staat voor de deur. Dirk kleed zich snel aan, de boterhammen die hij gisteren al had gesmeerd doet hij gauw in zijn tas. Dan vlucht hij snel naar z'n auto, het is al laat en het is zeker nog 15 minuten rijden naar het BP postbedrijf. Bij aankomst is het druk. Meer dan 70 mensen zijn hier post aan het sorteren. Een groot deel van deze post is al machinaal voorgesorteerd, nog enkele andere poststukken moeten hier nog aan toegevoegd worden, dit gebeurd handmatig. Het handwerk moet zeer secuur gebeuren, anders kan het gebeuren dat poststukken verkeerd bezorgd gaan worden. Er zijn gelukkig geen zieken! Dat is fijn want anders moeten de medewerkers die aanwezig zijn het werk van de medewerker die wegvalt, onderling verdelen. De post moet immers de deur uit!
 

06.30 uur.
Dirk begint zijn postwerk te sorteren. Hij legt alles in de volgorde van zijn loop en fietsroute. Zijn wijk heeft maar liefst 856 brievenbussen. Dirk begint eerst met de sortering van gewone brieven, daarna pakt hij de grotere enveloppen en tijdschriften. Vandaag moet hij onder meer een blad van Kerk en Leven bezorgen en dat betekent veel extra kilo's voor onderweg! Er wordt weliswaar minder post dan vroeger verstuurd, maar bedrijven sturen nog steeds veel reclame folders en magazines. Dat maakt het werk zwaar.


postbode brievenbus

Afbeelding: ter illustratie


07.30 uur.
Dirk controleert zijn adreswijzigingen. Als er mensen verhuizen, kunnen dit doorgeven aan BP-Post. Vervolgens wordt de post dan netjes doorgestuurd naar het juiste adres. Een deel van de post wordt al machinaal verwerkt. Een enkele brief moet Dirk handmatig door middel van een sticker met nieuw adres door laten sturen. Daarna gaat hij een som geld afhalen aan een speciaal loket. Dit bedrag is geen pensioen dat moet worden uitbetaald, maar er is een klant die een assignatie wil verzilveren. Vroeger werden pensioenen in België nog vaak door postbodes uitbetaald. Tegenwoordig gebeurd dat doorgaans door overschrijvingen. De automatisering van alles zorgt er voor dat de bezorger steeds minder variatie in zijn werk heeft. Maar het is niet anders oppert Dirk. Dat is ons verteld en dat is de toekomst.
 

08.00 uur.
Om 8 uur is het tijd om pakketjes en aangetekende brieven op te halen. Alles wordt zorgvuldig ingescand zodat afzenders en ontvangers ten allen tijde online kunnen nagaan waar deze zending zich bevindt. Dirk heeft vandaag 7 kleine pakjes en maar liefst 17 aangetekende brieven. Dirk verteld ons dat het vandaag een rustige dag is. Maar toch moet hij vandaag 9 postzakken vol met poststukken bezorgen. Het gaat niet allemaal in één keer mee op zijn fiets. Onderweg zijn er speciale punten gecreëerd waar Dirk en zijn collega's de overige zakken kunnen ophalen. Zo kunnen ze zo efficiënt mogelijk werken en hoeven ze, als hun fietstassen leeg zijn, niet helemaal terug te fietsen naar het sorteercentrum.
 

09.00 uur.
Inmiddels is het 9 uur en is het tijd voor een hapje eten. Dat is essentieel, want Dirk heeft nog een lange dag te gaan. Hij moet maar liefst 11 kilometer afleggen vandaag. Ik vind het heel wat! Maar Dirk vindt het meevallen. Zijn collega's die de landelijke gebieden van post voorzien maken vaak nog veel meer kilometers. Een postbode moet in goede conditie zijn voor zijn werk, hij moet immers fietsen, veel lopen en soms zelfs trappen op om een aangetekend stuk uit te rijken. Om de bezorgers tegemoet te komen heeft BPost elektrische fietsen, brommers en auto's beschikbaar gesteld. Dirk rijdt met een gloednieuwe witte fiets met led-verlichting en bagagerekken om zijn postzakken in te plaatsen.
 

09.15 uur.
Dirk begint aan zijn ronde. Eerst fietst hij zo'n 3 kilometer tot dat hij bij het centrum van het plaatsje Lokeren aankomt. Na zo'n 10 minuten vallen al de eerste brieven in de brievenbus. Bij appartementen en flatgebouwen gaat het snel, daar is Dirk zo een hele bundel met post kwijt. Bij de vrijstaande woningen duurt het allemaal wat langer en moet Dirk veel kilometers maken. Dirk blijkt een graag geziene gast. Om de haverklap wordt hij aangesproken: over het weer, de politiek of wordt hij vrolijk begroet. Dirk groet iedereen vriendelijk terug, maar hij blijft geconcentreerd, alle enveloppen moet in de juiste bus terechtkomen."Echt veel tijd om lang te praten, hebben we niet", zegt hij. "Het is niet meer zoals vroeger. Maar ja, wat wil je: de post is niet langer van de overheid, het is allemaal commercieel geworden." Desondanks maakt hij tijd voor wie daarom vraagt. Zo neemt hij op een bepaald moment de lift naar de 4e verdieping om 10 postzegels aan een gepensioneerde vrouw te verkopen die daarvoor een berichtje aan haar brievenbus heeft gekleefd. Dirk geniet ervan. Juist dit soort zaken maken het werk leuk! Rond 13:35 belandt de laatste brief in de brievenbus en is de klus voor vandaag bijna geklaard.
 

13:40 uur.
Terug op kantoor. Alle postzakken zijn zo goed als leeg. Het werk van Dirk zit er bijna op. Hij heeft 1 pakje en 3 aangetekende brieven niet kunnen uitreiken. Die mensen waren niet thuis en hebben een afhaalopdracht in hun brievenbus gekregen. Het pakketje en de aangetekende stukken gaan naar een speciaal afhaalkantoor. Ondertussen heeft Dirk er zo'n 8 uur werk opzitten. Hij heeft vandaag maar liefst 11 kilometer gefietst en gelopen en dat alles door weer en wind, dag in, dag uit. Maar Dirk is er blij mee. Hij vind het werk buiten heerlijk en zou niet anders willen.


 

    19-12-2019 15:49     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.